Tag Archives: Dom pomocy społecznej
POZYTYWY PROGRAMU

Zważywszy na fakt, że wszyscy badani to nauczyciele, trudno jednoznacznie wyjaśnić stanowisko negatywne lub niezdecydowane, prezentowane u ok. 43% respondentów. Być może spowodowane było to wieloma trudnościami, występującymi przy nauczaniu historii najnowszej w szkole, które szeroko sygnalizowano w odpowiedziach na następne pytania ankiety. Program szkolny dziejów najnowszych oceniany był przez większość respondentów pozytywnie, choć 20% nie udzieliło na ten temat żadnej odpowiedzi, a następnych 26% badanych wyraziło o nim swą negatywną opinię. Wystąpiła tutaj podobna proporcja, jak w przypadku poprzedniego pytania. Ponadto pojawiają się sporadycznie przy odpowiedziach sądy uzasadniające. Niektóre powtarzające się miały następujący sens wypowiedzi. Program jest zły — bo nie pozostawia wiele swobody, bo jest mało konkretny, bo jest selektywny i pomija wiele istotnych wydarzeń. O pozytywach programu respondenci pisali, że jest on elastyczny, szczegółowy, że porusza najbardziej istotne momenty w dziejach współczesnych, daje nauczycielowi duże możliwości do prezentowania własnej inwencji. Te nieliczne wypowiedzi dowodzą różnego rozumienia przez ankietowanych istoty programu, jego roli i zadań. Stawiają też znaki zapytania, co do faktu przemyślenia do końca myśli wypowiadanych przez respondentów. Na pytanie „Czy przy obecnie obowiązującym programie można dobrze uczyć historii najnowszej?” zdecydowanie tak odpowiedziało tylko 14% badanych, raczej tak podkreślało już 23%, zaś że jest to bardzo trudne pisało 21% ankietowanych.